Uppdaterat 23 juni

Fortsättning på äventyret med den fina kniven Posten skickade tillbaka till USA
 
Den 13 maj meddelar jag säljare att kniven blivit stoppad i Svenska Posten och blivit returnerad.

Den 14 maj, säljaren är förbannad och åberopar att han två ggr mailat och frågat om det inte strider mot Svensk lag att importera knivar .

Den 14 maj jag försöker förklara att det är godkänt enligt Svensk lag och att tullen godkänner knivar.

Den 14 maj, ber en svensk knivsamlare som bor i USA, att hjälpa mej med att förklara för säljaren, samt att säljaren kan skicka kniven till knivsamlaren som sedan via ex. UPS skickar den till undertecknad.

Den 16 maj, får jag ett nytt mail från säljaren som nu har förstått och kommer hjälpa till att fixa detta. Min undran är nu bara på vilket sätt Posten skickat tillbaka kniven, betalar de frakten eller måste säljaren lösa ut den ???

Idag den 25 maj fick säljaren i USA tillbaka kniven från Posten, han har nu lovat att mot 10 dollar skicka den vidare till min Svenska kontakt som kommer skicka den med UPS till mej.

25 maj, kl 19.00, telefonen ringer, en knivsamlare från Örebro meddelar att Posten, på sin hemsida, har mycket noggranna anvisningar för hur man skall skicka vassa knivar så att inte paketet tar skada i Postens hantering, VAD HÅLLER DE PÅ MED ?? Se anvisningarna

25 maj, jag skriver nu en reklamation till Posten och hänvisar till deras instruktioner om hur man hanterar vassa knivar som skall skickas med paket!

28 maj, denna dag får jag ett skriftligt svar från Posten Logistik, reklamationer. De  skriver att Posten Logistik nu avslutar detta ärende eftersom Posten inte kan påverka det beslut som tullen tar när de stoppar ett paket!!!!! Nu skyller Posten på Tullverket?? Jag har tillfrågat tullen i detta ärende och de har skriftligen meddelat att knivar är inte vapen och är helt klart godkända.

1 juni. Chef på Posten Logistik ringer och beklagar det som hänt  Hon kryper till korset och erkänner att Posten gjort fel som skickade tillbaka kniven, Posten gjorde fel som skyllde på Tullverket och det viktigaste, om några dagar kommer Posten ta ett nytt beslut att godkänna transport av knivar.

Du läste rätt, Posten erkände fel och konstaterar att de kommer följa Svensk knivlag, knivar är inte vapen!!

Posten kommer dessutom ersätta mej för de fraktkostnader som jag fått när de felaktigt returnerade min kniv.

Den 11 juni fick jag kniven, den kom med posten och frakten gick ovanligt snabbt från USA.

Jag har samma dag lämnat in reklamationen till Posten och äskat ersättning för transportkostnaderna.

Den 23 juni fick jag full kompensation av posten för mina utlägg.

CASE CLOSED !

 

 

J.W.Björk